Aktualności

Rusza budowa linii tramwajowej na Jar

Już niebawem ruszy oczekiwana przez wielu torunian inwestycja - budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Gdy zostanie wybudowana, miastu przybędzie ok.11,5 tys. metrów toru pojedynczego, nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej, zielone torowiska i kwietne łąki. Dzisiaj, 4 października 2021 r. ruszają prace przygotowawcze. Właściwe prace budowlane rozpoczną się 12 października równolegle w pięciu punktach miasta. Dla zainteresowanych uruchomiono specjalny, dedykowany inwestycji formularz kontaktowy.



- Poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Toruniu, dzięki decyzjom ministerstwa właściwego do spraw finansów, może być realizowana przy wsparciu środków unijnych. To wielki pakiet zadań – 400 mln zł, w tym wiele różnych projektów. Niektóre zrealizowane, jak chociażby zakup autobusów hybrydowych, elektrycznych czy tramwajów – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Ale przed nami największe zadanie – budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar wraz z infrastrukturą towarzyszącą. 5,5 km linii, która ma zapewnić komfortowy dojazd do nowego, rozwijającego się intensywnie osiedla. Stamtąd będzie można podróżować tramwajem do centrum miasta. Oczywiście przez niemal dwa najbliższe lata ta budowa będzie rodziła pewne utrudnienia, ale proszę, abyśmy wszyscy zrozumieli, że po to jest ta inwestycja, by później można było sprawniej i lepiej podróżować nową linią tramwajową w Toruniu.

- Mieszkańcy muszą być przygotowani na trochę utrudnień w ruchu, ale za półtora roku będą mieli nowe, bardzo sprawne połączenie tramwajowe z dynamicznie rozwijającym się, coraz większym i coraz piękniejszym osiedlem zwanym Jarem. Przebudowany zostanie układ drogowy wraz z chodnikami i drogami rowerowymi, będzie dużo nowej zieleni. Wszystko to służyć będzie temu, by zwiększyć udział niskoemisyjnego, ekologicznego transportu w przewozie mieszkańców naszego miasta -wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. -  Nowa linią i nowe tramwaje, które na nią wyjadą (a przypomnę, że w połowie przyszłego roku do Torunia przyjedzie pięć nowych pojazdów), na pewno zwiększą wygodę podróżowania po mieście. Tramwaje zmniejszają emisję spalin, są proekologicznym środkiem transportu, zwiększają poziom bezpieczeństwa i są komfortowe, ponieważ nie dotyczą ich korki.

Umowę na budowę nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar podpisano 30 sierpnia br. Wykonawcą jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt budowy to 190 mln zł.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, nowego przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. 10 z nich będzie  miała formę tzw. „zielonych przystanków”. Łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys.  metrów toru pojedynczego., co da ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej. Z tego 3,7 tys. metrów toru pojedynczego będzie w formie  zielonego torowiska.


Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni. Planuje się:

  • nasadzenia 102 drzew oraz ok. 21 tys. krzewów i roślin ozdobnych;
  • przesadzenie 112 drzew i ok. 2 000 m2 krzewów;
  • założenie ok.  7 600 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 000 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).

Zakończenie inwestycji planowane jest do 31 maja 2023 r.

Co nas czeka w czasie robót?  
Przy tak rozległej inwestycji - by mogło powstać nowe torowisko, nowe przystanki, sieci podziemne, ciągi piesze i rowerowe i cała infrastruktura towarzysząca - nie da się uniknąć utrudnień w ruchu,dojazdach do posesji, parkowaniu i ogólnym przemieszczaniu się, także komunikacją miejską.

Prace ruszą 12 października równolegle w pięciu punktach miasta.

HARMONOGRAM PRAC
W pierwszym etapie prace obejmą al. 700-lecia Torunia, ul. Długą (od ul. Szosa Chełmińska do  ul. Mohna), ul. Polną (od przejazdu kolejowego w ul. Legionów do ul. Traktorowej), ul. Watzenrodego na dwóch odcinkach - od ul. Hubego do ul. Grasera oraz od ul. Grasera do ul. Strobanda).
 
Planowany harmonogram robót na cały okres realizacji umowy znajdziecie Państwo tutaj: http://bitcity2-poiis.mzk-torun.pl/zmiany-w-organizacji-ruchu