Modernizujemy tramwajowe torowiska
Kolejny odcinek torowiska tramwajowego – w ciągu Szosy Lubickiej – zostanie zmodernizowany w Toruniu. Prace ruszą w nocy z dnia 29 na 30 stycznia 2021 r. (z piątku na sobotę) i obejmą fragment trasy linii nr 1 i 5 w ciągu Szosy Lubickiej - od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. W związku z tym zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.
- Przystępujemy do realizacji kolejnego zadania w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Projekt ten zawierza osiem zadań, z których najważniejszym jest budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Są w nim także cztery zadania modernizacyjne. Na trzy z nich podpisaliśmy już umowy. Prace na pierwszym odcinku, w ciągu ul. Kraszewskiego, ruszyły w ubiegłym roku i trwają, a teraz przyszedł czas na modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5, w ciągu szosy Lubickiej, od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Kolejne zadanie, na które już mamy umowę, to modernizacja torowiska w ul. Bydgoskiej.
W ramach tych trzech zadań modernizacyjnych przebudowanych zostanie łącznie ponad 8 330 metrów toru pojedynczego (4 165 mb), w tym powstanie ponad 5 517 mtp (2 758 mb) zielonego torowiska. Toruń zyska nowe tory i sieć trakcyjną, wyposażone w sygnalizację świetlną przejścia dla pieszych, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.
- Wykonawcą tego zadania jest Balzola Polska Sp. z o.o., a ich wartość wynosi ponad 31,8 mln zł brutto Umowę podpisano 4 listopada 2020 r. W jej myśl roboty powinny się zakończyć w terminie do 13 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. do grudnia br. – dodaje prezes Wyszogrodzki. - Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną obejmie odcinek ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, z wyłączeniem pl. Sybiraków (skrzyżowanie z ul. Przy Skarpie).
Zakres robót obejmuje:
- wykonanie niezbędnych robót rozbiórkowych;
- przebudowę torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą przystankową,
- przebudowę przejazdów i przejść przez torowisko;
- dostosowanie przejścia podziemnego przy CH OBI do potrzeb osób niepełnosprawnych (montaż platform schodowych);
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę kabli zasilających sieć trakcyjną,
- przebudowę sterowania i ogrzewania zwrotnic,
- przebudowę i budowę systemu odwodnienia układu torowego,
- przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia terenu będących w kolizji z przebudowywanym układem torowym,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- rozbudowę systemu informacji pasażerskiej, budowę tablic informacji pasażerskiej. W ramach przebudowy SIP projektuje się wykonanie dwóch nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach tramwajowych „Jamontta” i „Rydygiera” po stronie południowej.
- budowę i przebudowę sieci teletechnicznych,
- rozbudowę sygnalizacji świetlnych,
- nasadzenia drzew i krzewów; odtworzenie trawników na powierzchni 31 144 m2, zabezpieczenie na czas budowy 328 szt. drzew, nasadzenie krzewów w ilości 4054 szt. (zgodnie z wykazem)
- odtworzenie terenów zieleni po robotach budowlanych;
- wprowadzenie i utrzymanie stałej organizacji ruchu.
Przeprowadzenie modernizacji torowiska wiąże się z koniecznością wprowadzenie zmian w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.
Zgodnie z umową, prace modernizacyjne mają być wykonywane przy zachowaniu ruchu tramwajowego. W tym celu w pierwszym etapie robót planuje się wykonać tymczasowe rozjazdy torowe tzw. „przewiązki”, mające na celu skierowanie ruchu tramwajowego na jeden tor – północny. Umożliwi to wahadłowy ruch tramwajów w czasie realizacji wszystkich robót.
W ciągu ulicy Szosa Lubicka zostaną wykonane dwie "przewiązki": jedna na wschód od pl. Daszyńskiego, druga po stronie wschodniej od przystanków tramwajowych na wysokości ul. Piskorskiej, przed skrętem w ulicę Ślaskiego.
- Rozpoczęcie prac nad montażem rozjazdów tymczasowych planowane jest na 30 stycznia br. Prace potrwają do 7 dni (do 5 lutego br.). W nocy z 29 na 30 stycznia, po zjeździe ostatniego tramwaju linii dziennej, o godzinie 23:10 zostanie wyłączona sieć trakcyjna. Ponowne jej uruchomienie zaplanowano 5 lutego od godziny 23:10 – wyjaśnia dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia Marcin Kowallek. - Rozpoczęcie właściwych prac budowlanych (prace rozbiórkowe torowiska i demontaż sieci trakcyjnej) ruszy zaraz po zakończeniu montażu tymczasowych rozjazdów torowych z zachowaniem wahadłowego ruchu tramwajowego po północnym torze tramwajowym. Wyjątkiem będzie wyłączenie ruchu tramwajowego na czas modernizacji skrzyżowania Szosy Lubickiej z ul. Rydygiera.
ZMIANY W RUCHU DROGOWYM I KOMUNIKACJI
- Montaż przewiązek, przystanków tymczasowych a także prowadzenie prac rozbiórkowych przy demontażu torowiska i sieci trakcyjnej (które będą prowadzone po zakończeniu montażu przewiązek) będą wiązały się z organizacją sześciu wjazdów na plac budowy na południowej jezdni ulicy Szosa Lubicka. W związku z tym w rejonie wjazdów zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości w ruchu drogowym - z 70 km/h do 40 km/h – dodaje dyrektor Kowallek.
Lokalizacja wjazdów:
- od strony pl. Daszyńskiego;
- od strony wschodniej skrzyżowania z ul. Rydygiera;
- od strony zachodniej pl. Sybiraków;
- od strony ul. Ślaskiego.
KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA:
W nocy z 29 na 30 stycznia, po zjeździe ostatniego tramwaju linii dziennej o godzinie 23:10, zostanie wyłączona sieć trakcyjna. Ponowne jej uruchomienie zaplanowano na dzień 5 lutego 2021 r. od godziny 23:10. W związku z tym:
- od 29/30.01.2021 r. do 05.02.2021 za tramwaj linii nr 1 na trasie od al. Solidarności do pętli Olimpijska kursować będzie zastępcza linia autobusowa nr 51;
- od nocy 28/29.01.2021 r. do nocy 5/6.02.2021 r. kursować będzie nocna linia nocna 51N (za tramwaj nocny);
- po tym czasie na czas trwania wszystkich robót tramwaje będą kursować po jednym torze (północnym) przy zachowaniu ruchu wahadłowego;
- na skróconej trasie: Uniwersytet – al. Solidarności kursować będą tramwaje linii nr 8 i 8N;
- przystankiem przesiadkowym z tramwajów linii nr 8 na autobusy linii nr 51 (i odwrotnie) będzie przystanek w al. Solidarności od strony Muzeum Etnograficznego;
- tramwaje linii nr 8 i 8N w kierunku Uniwersytetu kursować będą ul. Odrodzenia i nowym torowiskiem w al. św. Jana Pawła II, i zatrzymywać na przystankach Odrodzenia i Os. Młodych.
PRZYSTANKI AUTOBUSOWE ZASTĘPCZEJ KOMUNIKACJI:
Autobusy zastępczej linii autobusowej nr 51 na trasie od al. Solidarności do pętli Olimpijska będą się zatrzymywać na istniejących przystankach autobusowych, z wyjątkiem przystanków tymczasowych w następujących lokalizacjach:
- na północnej jezdni ul. Szosa Lubicka przy sklepie „Merkury”
- na północnej jezdni ul. Szosa Lubicka na zachód od Placu Daszyńskiego, na wysokości stacji paliw Orlen
- na północnej jezdni ul. Lubickiej na wysokości ul. Gołębiej.
ZMIANA TRASY PRZEJAZDU LINII TRAMWAJOWEJ NR 2:
Tramwaje linii nr 2 zmienią trasę przejazdu w centrum miasta. Kursować będą w obu kierunkach ul. Odrodzenia, Czerwona Droga i nowym torowiskiem w al. św. Jana Pawła II. Tym samym uruchomione zostaną przystanki tramwajowe Odrodzenia i Os. Młodych.
***
Warto przypomnieć:
POZOSTAŁE ZADANIA MODERNIZACYJNE REALIZOWANE PRZEZ FIRMĘ BALZOLA POLSKA SP. Z O.O. W RAMACH KONTRAKTU:
4 listopada 2020 r. podpisano umowy z wykonawcą – firmą Balzola – na realizację trzech odcinków torowisk (w tym torowiska w ciągu Szosy Lubickiej– łączna wartość 104 622 396,38 zł brutto. 12 grudnia 2020 r. rozpoczęła się modernizacja torowiska w ul. Kraszewskiego (zadanie 4).
Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej o łącznej długości 2 509,85 metra toru pojedynczego (1 254 mb)
Etap I - odcinek ul. Bydgoskiej od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza wraz z tym skrzyżowaniem do ul. Chopina
Etap II - odcinek ul. Bydgoskiej od ul. Reja do ul. Sienkiewicza
Rozpoczęcie planowane w maju 2021 r. Termin zakończenia - 4.12.2021 r.
Wartość robót: 31 619 264,01 zł netto / 38 891 694,73 zł brutto
Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska o łącznej długości 2 754,35 metra toru pojedynczego (1 344 mb)
Etap I – odcinek ul. Kraszewskiego
Etap II – skrzyżowanie ul. Reja i Broniewskiego wraz z torami w ul. Broniewskiego od ul. Reja do ul. Sienkiewicza.
Zadanie realizowane od 12 grudnia 2020 r. Termin zakończenia - 4.12.2021r.
Wartość robót: 27 560 789,54 zł netto / 33 899 771,13 zł brutto
INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE „POPRAWA FUNKCJONOWANIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W TORUNIU - BIT CITY II”
Projekt składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście.
W ramach całego projektu realizowane będzie 8 zadań:
- Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar.
- Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej.
- Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
- Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości dl ul. Reja z budową odwodnienia torowiska.
- Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Placu bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej.
- Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5 szt.).
- Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych.
- Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania 14 autobusów hybrydowych).
Całkowita wartość projektu: 400 403 080, 64 zł
Kwota dofinansowania: 213.328.032,32 zł (66,17%)
CELE PROJEKTU „POPRAWA FUNKCJONOWANIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W TORUNIU - BIT CITY II”
- Powszechnie dostępny, sprawny i ekologiczny transport publiczny to jeden z priorytetów rozwojowych Torunia. Rozbudowa i poprawa funkcjonowania ekologicznej komunikacji tramwajowej i autobusowej przyczyni się do zmniejszenia ruchu samochodowego w mieście.
- Głównym celem projektu jest zwiększenie wykorzystania bezemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Torunia poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście.
- Projekt ma kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji miejskiej w Toruniu. W poprzedniej perspektywie finansowej funduszy unijnych zrealizowany został szereg zadań, które rozpoczęły zmiany w toruńskiej komunikacji i które są kontynuowane w obecnej perspektywie.
- Budowa linii tramwajowej zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców nowego osiedla.
- Modernizacja torowisk wpłynie na poprawę jakości przejazdu tramwajem, wzrost komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerów, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa awarii spowodowanej złym stanem technicznym infrastruktury.