Umowa na elektryczne autobusy podpisana
Toruń wkracza w nową erę komunikacji miejskiej. 30 września 2020 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowy na zakup sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania.
- To ważny moment dla Torunia i wszystkich mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej. Tym pasażerom trzeba zapewnić wygodny i nowoczesny tabor. I tak się dzieje. Mamy 17 nowoczesnych tramwajów Swing, kolejnych pięć, niedawno zakupionych, dotrze do nas w ciągu dwóch lat. Co do autobusów, to nie ma roku, byśmy nie uzupełniali taboru. W ostatnich latach kupiliśmy 14 autobusów hybrydowych i 21 zasilanych olejem napędowym, z silnikami spełniającymi najwyższe normy, a niedawno osiem podobnych, tyle, że jeszcze nowocześniejszych. Teraz, dzisiaj, wpisujemy się w nurt europejski, gdyż kupujemy autobusy o napędzie elektrycznym. To pierwszy krok w tę stronę, ale nie ostatni. Takich zakupów będzie więcej – zapowiada prezydent Torunia Michał Zaleski.
- Przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania ogłoszono 28 lutego 2020 r. W części postępowania dotyczącej autobusów elektrycznych wpłynęła jedna oferta – firmy Solaris – na kwotę 16.730.091,00 zł brutto. W zakresie dostawy i montażu infrastruktury do ładowania wpłynęły dwie oferty: Konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) z ofertą 4 679 190,26 zł brutto oraz Medcom Sp. z o.o. z ofertą 5 563 978,99 zł brutto – mówi prezes Zarządu MZK w Toruniu Sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki.–Korzystniejsza okazała się ofertaKonsorcjum Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o./Westa Building Sp. z o.o. Po sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym oferty konsorcjum oraz Solarisa zostały zaakceptowane.
Najnowszy nabytek MZK, czyli autobusy elektryczne będą wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Będą to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych o długości całkowitej 12 m, mogące pomieścić łącznie 75 pasażerów (28 miejsc siedzących). Nowe pojazdy będą miały po dwasilniki elektryczne umieszczone w piastach tylnych kół. Umowa zakłada zakup sześciu autobusów i pojazdu pogotowia technicznego.
Druga część zamówienia obejmuje dostawę, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z zaprojektowaniem i budową niezbędnej infrastruktury. Trzy tzw. ładowarki wolne, podwójne Plug-In po 120 kW, staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, o mocy 400 kW każda – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II. Wykonanie infrastruktury na pętli autobusowej przy ul. Dziewulskiego na Rubinkowie jest zakresem opcjonalnym, uzależnionym od budowy parkingu Park & Ride.
Termin planowanych dostaw autobusów i montażu ładowarek – 18 miesięcy od daty podpisania umowy z dostawcami.
30 września 2020 r. podpisano umowy na dostawę autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Przy okazji zaprezentowano autobus elektryczny oraz ładowarkę. Ze strony Gminy Miasta Toruń umowy podpisał Prezes Zarządu MZK w Toruniu Sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki, ze strony SOLARIS BUS & COACH S.A. - Wiceprezes Zarządu Petros Spinaris, a ze strony konsorcjum - Wiceprezes Zarządu Ekoenergetyki Maciej Wojeński.